BARTOKS. SKUĶE. AUZIŅŠ

Svētdien, 23. oktobrī, plkst. 16.00 Rīgas Reformātu baznīcā
Piedalās: Magdalēna GEKA (vijole), Kišins NAGAI (Kishin Nagai, klavieres, Japāna), Kārlis AUZIŅŠ (saksofons), Rihards PLEŠANOVS (klavieres)

PIRKT BIĻETES

Jaunā mūzikas festivāla ARĒNA šī rudens pirmajā koncertā satiksimies ar diviem ārkārtīgi dinamiskiem un ļoti atšķirīgiem duetiem.

Temperamentīgā vijolniece un dedzīgā latviešu mūzikas advokāte Magdalēna GEKA jau vairāk nekā desmit gadus dzīvo Parīzē un regulāri koncertē ne vien vadošajās Eiropas koncertzālēs, bet arī Ziemeļamerikā un Āzijā. Franciju par savu mītnes zemi izvēlējies arī smalkas saspēlēs meistars – japāņu pianists Kišins NAGAI. Pērn abi lieliski saskanīgie mūziķi ieskaņoja Bēlas Bartoka mūzikai veltītu albumu, un dueta debijas koncertu Rīgā krāšņos arīdzan šī 20. gadsimta klasiķa Pirmā vijolsonāte. Tai līdzās liktas cita ungāra – mūsdienu autoritātes Pētera Etveša dzirkstoši spožās miniatūras vijolei solo un latviešu komponistes Evijas Skuķes jaundarbs.

Poētisks savā daiļradē ir arī laikmetīgā džeza un improvizētās mūzikas saksofonists un komponists Kārlis AUZIŅŠ. Amsterdamā un Kopenhāgenā skolotais mūziķis savu jaunāko oriģinālmūzikas koncertprogrammu Still Nature veidojis kopā ar aizrautīgo pianistu Rihardu PLEŠANOVU, kuram sveša nav nedz gadsimtiem sena skaņumāksla, nedz vēlme eksperimentēt un jaunatklāt. Abu kopīgi gleznotās Klusās dabas noskaņu paletē īpašas nokrāsas ietonēs smalkas paplašināto spēles tehniku nianses.

Vijolniece MAGDALĒNA GEKA (1992) plaši koncertē visā Eiropā gan kā soliste, gan kā kamermūziķe, uzstājoties tādās vietās kā Vigmora zāle Londonā, Parīzes Filharmonija un Herkuleszāle Minhenē. Latvijas publikai viņas vārds ir zināms kopš spožās debijas ar Latvijas Nacionālo Simfonisko orķestri 2014. gada rudenī, kam sekoja nominācija Lielajai mūzikas balvai kategorijā Gada jaunais mākslinieks. Savukārt par latviešu mūzikai veltīto koncertu Pēteris Vasks ielūdz. Vasara. Mežotne 2020. gada vasarā viņa izvirzīta LMB nominācijai Par izcilu interpretāciju. 2021. gada nogalē izdevniecības SKANI paspārnē tika izdots viņas pirmais albums, kas veltīts Maijas Einfeldes vijoļsonātēm.
www.magdalenageka.com

Japāņu pianists KIŠINS NAGAI (Kishin Nagai, 1992) ir ļoti pieprasīts kamermūziķis un solists. Ieguvis bakalaura grādu klavierspēlē, kamermūzikā un klavierpavadījumā, maģistra grādu klavierspēlē un vokālajā pavadījumā, joprojām turpina studijas Parīzes konservatorijā. Piedalījies daudzos mūzikas festivālos un radio programmās, tostarp Les Nuits d'été de Mâcon (Francija), Pasaules saksofonu kongresā, Pamplona Acción Musical (Spānija) u. c. Uzstājies tādās prestižās koncertzālēs kā Parīzes Salle Cortot, Tokijas Metropolitēna teātra koncertzāle un Vigmora zāle Londonā. Kā solists uzstājies ar vairākiem orķestriem, tostarp Parīzes Konservatorijas orķestri un Tokijas Jauno pilsētas orķestri, sadarbojies ar slaveniem diriģentiem, piemēram, Pjēru Andrē Valadu. Kopš 2018. gada ir Ensemble Rayuela dalībnieks, kopš 2019. gada uzstājas kopā ar Magdalēnu Geku, ar kuru kopā ieguvis daudzas balvas, tostarp International Pro Musicis Prize 2021 (Francija), Académie des Beaux-Arts Prize FNAPEC 34. Eiropas Kamermūzikas konkursā.
www.kishinnagai.com

KĀRLIS AUZIŅŠ (1988) ir latviešu laikmetīgā džeza un improvizētās mūzikas saksofonists un komponists. Absolvējis prestižo Amsterdamas konservatoriju (bakalaura grāds) un Kopenhāgenas Ritmiskās mūzikas konservatoriju (maģistra grāds), šobrīd ir aktīvs Latvijas Eiropas un Skandināvijas džeza un mūsdienu mūzikas skatuves dalībnieks, darbojas projektos Auziņš. Čudars. Arutyunyan, Kārļa Auziņa kvartets, Mount Meander, Keno Harriehausen Quartet, Own Your Bones, Kārlis Auziņš Solo. Visi projekti dokumentēti albumos, kas guvuši mūzikas kritiķu atzinību visā pasaulē. Kārļa solo albums un viņa debija nominēts kā gada labākais džeza albums Latvijas mūzikas ierakstu gada balvā Zelta Mikrofons, savukārt galveno balvu šajā pašā nominācijā ieguvis Auziņš Čudars Arutyunyan albums Baltic.
www.karlisauzins.com

Pianists RIHARDS PLEŠANOVS (1988) aktīvi koncertē gan kā solists, gan kā kamermūziķis. 2017. gadā ieguvis maģistra grādu Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijā, absolvējot profesora Sergeja Osokina klavieru klasi. Stažējies arī Hanoveres Teātra un Mūzikas akadēmijā pie Eināra Stīna-Nokleberga un Maskavas konservatorijā pie profesora Mihaela Voskresenska. Vairāku starptautisku konkursu laureāts, sniedzis solokoncertus Itālijā, Šveicē, Portugālē, Francijā, Krievijā u. c. Sadarbojies ar Latvijas Radio kori. Kā solists uzstājies ar kamerorķestri Sinfonietta Riga, Kremerata Baltica, Liepājas simfonisko orķestri, JVLMA simfonisko orķestri, aatskaņojis Rahmaņinova, Lista, Mocarta, Britena klavierkoncertus. Pianista repertuārā ir arī daudzveidīga laikmetīgā mūzika – Mesiāns, Ligeti, Adess –, atskaņojis arī Pētera Vaska klavierdarbu ciklu Gadalaiki. Pirmatskaņojis Lindas Leimanes, Jēkaba Jančevska, Anitas Tumševicas un citu latviešu komponistu jaundarbus klavierēm. 2019. gadā uzstājies Amsterdamā kopā ar Amsterdamas Concertgebouw mūziķiem – altisti Santu Vižini un klarnetistu Heinu Vīdeku (Hein Wiedijk). Kopā ar vibrofonistu Jāni Bombizo Fedotovu veidojis leģendārajam Čikam Korea džeza programmas, ar kontrabasistu Oskaru Bokanovu atskaņojis baroka un romantisma mūzikas koncerti. Ir klavierkvarteta Quadra un ansambļa Arcandela pianists.

“Still Nature” saksofona partija komponēta, izmantojot paplašinātās tehnikas (extended techniques), kuras esmu pētījis padziļināti un izmantojis, arī komponējot mūziku savam solo albumam “Oneness and The Transcendent Truth”, kas guvis mūzikas kritiku atzinību Latvijā un pasaulē un 2020. gadā nominēts “Zelta Mikrofonam” kā labākais džeza mūzikas albums. Komponējot mūziku šim albumam, esmu izveidojis tādu kā paplašināto tehniku “vārdnīcu”, ko arī izmantoju jaunās kompozīcijas tapšanas gaitā. Mans mērķis ir šīs paplašinātās tehnikas (multifonikas, virstoņi, skaņas radīšana bez iemutņa u. c.) izmantot melodiskā un harmoniskā kontekstā. Tāpat arī klavieru partija daļēji veidota “sagatavotām” klavierēm (prepared piano), izmantojot arī paplašinātās tehnikas, kas nozīmē̄, ka arī klavieru skanējums papildinās saksofona jauno skaņu meklējumus. Skaņdarbā iekļautas arī daļas ar improvizāciju, ienesot džeza mūzikas elementus.

Kārlis AUZIŅŠ par programmu STILL NATURE

Festivāla programma

Festivāla biļetes


Raidierakstu cikls