DZĪVĀS STABULES. Skaņu instalācija

Pirmdien, 27. oktobrī, plkst. 19.00 galerijā Istaba
Vakars ar multimediju mākslinieku Anderšu Lindu (Anders Lind)
Instalācija atvērta līdz 1. novembrim

ARENA_2025_Dzivas_stabules_web.jpg

Nevaru atcerēties nevienu pirmatskaņojumu Norrlandsoperan, kas būtu radījis tik daudzveidīgu skanējumu un veicinājis tik plašu kolektīvu saspēli pāri robežām. Tas padarījis laikmetīgo akadēmisko mūziku aktuālu mūsu laikam.

Västerbottens Kuriren (Zviedrija)

Jaunās mūzikas festivālu ARĒNA pirmdien, 27. oktobrī, plkst. 19.00 galerijā Istaba ievadīs skaņu instalācija DZĪVĀS STABULES –  vakars ar multimediju mākslinieku ANDERŠU LINDU (Anders Lind). Šis zviedru talants raksta mūziku gan instrumentāliem spēkiem, nereti savienojumā ar elektronikas dāvātajām iespējām, gan veido multimediālas instalācijas vai pārsteidz ar tādiem projektiem kā Mobilo telefonu orķestris vai Animētā notācija. Uz Rīgu viņš ved savu jaunāko veikumu – interaktīvo skaņu instalāciju Pipes jeb Stabules. Iedvesma tai smelta gan ērģeļu, gan pāna flautas spēles principos, kurus nepastarpināti izpētīt un iedzīvināt aicināts arī ikviens apmeklētājs, tādējādi iedrošinot instalācijai tuvoties ne vien no vērotāja, bet arī no aktīva līdzdalībnieka pozīcijas. Instalācija galerijā būs piedzīvojama līdz 1. Novembrim.
Anders_Lind__Photo_Tamara_Spiric___M_.jpg

Foto: Tamara Spiric

Zviedru skaņu mākslinieks un laikmetīgās akadēmiskās mūzikas komponists ANDERŠS LINDS (1978) savā radošajā praksē savieno akustisko instrumentu tradīcijas ar elektronikas un interaktīvo tehnoloģiju iespējām. Viņa daiļrade aptver gan skaņu instalācijas, gan simfoniskus un kamermūzikas opusus, kuros bieži izmantota dzīva elektronika, animēta notācija un citi inovatīvi risinājumi, tostarp projekti Interactive Installations, Animated Notation, Mobile Phone Orchestra un Interactive Instruments. Linds strādā ar tradicionāliem orķestriem, ansambļiem un solistiem, paplašinot viņu izteiksmes robežas un aicinot klausītājus kļūt par līdzdalībniekiem. Īpaši viņu interesē sadarbības process – kā ikviens, neatkarīgi no muzikālās pieredzes, var iesaistīties mūzikas radīšanā, izmantojot interaktīvās tehnoloģijas. Viņa instalācijas un kompozīcijas ceļojušas pa pasauli, izstādītas un atskaņotas Kanādā, Brazīlijā, Islandē, Vācijā, Dienvidkorejā, Zviedrijā, Slovēnijā, Itālijā un Nīderlandē, un tās vieno iekļaujoša pieeja – rotaļīgā un pieejamā veidā atvērt laikmetīgās mūzikas pasauli plašākai auditorijai.  soundslikelind.se

Ar šo projektu Linds sasniedz divus šķietami nesavienojamus mērķus: padara laikmetīgās orķestra mūzikas izpildījumu demokrātiskāku un vienlaikus attīsta jaunas iespējas elektroniskās skaņas izmantošanai.

Festival Maribor (Slovēnija)

Interaktīvā skaņu instalāciju PIPES ir eksperimentāla muzikāla telpa, kas aicina apmeklētājus ienākt skaniskā pasaulē un pašiem kļūt par mūzikas radītājiem. Instalācija iedvesmota no ērģeļu un pāna flautas būves tradīcijām, savijot dabas skaņas – ūdens čalas, putnu dziesmas, odu sīcienu – ar vēja toņiem un smalkām elektroniskām faktūrām. Ikviens var meklēt tembrus un harmonijas gan individuāli, gan kopā ar citiem, pārvēršot muzicēšanu rotaļīgā, jutekļiem bagātā pieredzē. PIPES paplašina mūzikas robežas, iedrošinot klausītājus kļūt par līdzdalībniekiem un atklāt mūziku caur darbību un saspēli.
Anders_Lind__Pipes___M_.jpg
Jaunās mūzikas festivāls ARĒNA notiek ar Valsts Kultūrkapitāla fonda, Rīgas domes izglītības, kultūras un sporta departamenta Rīgas festivālu mērķprogrammas finansēšanas konkursa atbalstu. Festivālu atbalsta Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmija, LR1 un LR3 Klasika. Koncertus līdzfinansē Ziemeļreinas-Vestfālenes Kultūras un zinātnes ministrija, Polijas Republikas Kultūras un nacionālā mantojuma ministrijas Kultūras popularizēšanas fonds un Zviedrijas Stim Forward Fund.