ARĒNA RUNĀ

Kāpēc šodienas mūzika ir tāda, kāda tā ir, un kam un kāpēc tā ir nepieciešama? Ko nozīmē būt laikmetīgam māksliniekam, mīlēt šo darbu un censties par tā nozīmību pārliecināt ikkatru? Vai mēs spējam universāli saprasties ar šodienas klasiskās mūzikas starpniecību un vai vispār šis laiks mums piedāvā vienu universālu mūzikas valodu un stilu? Un galu galā – kur, ko un kā šodien klausīties?
Par šiem jautājumiem spriedīsim jaunajā raidierakstu ciklā ARĒNA RUNĀ, ko savā 20. jubilejas gadā piedāvā Jaunās mūzikas festivāls ARĒNA. Sarunas vadīs Andris DZENĪTIS – viens no talantīgākajiem, radošākajiem un starptautiski veiksmīgākajiem savas paaudzes latviešu komponistiem, kurš stāvējis arī pie ARĒNAS šūpuļa. Raidierakstu viesu statusā – mūzikas mīļotāji, tostarp, komponisti, mūzikas vēsturnieki, atskaņotājmākslinieki un arī pavisam citu profesionālo nozaru pārstāvji, kuri klausās šodienas mūziku un seko laikmetīgās mūzikas aktualitātēm.

Lai arī tas daudziem šķitīs pārsteidzoši, par šodienas mūziku interesējas arī nedzirdīgo auditorija. Nedzirdīgi un vājdzirdīgi cilvēki studē mūziku, iemācās spēlēt instrumentus un sniegt priekšnesumus, kas spēj aizraut arī dzirdīgos. Daudziem šeit noteikti nāk prātā Bēthovena fenomens, savukārt viens no mūsdienās spilgtākajiem pasaulē zināmajiem piemēriem ir skotu perkusioniste Evelīna Glennija (Evelyn Glennie), kas, būdama nedzirdīga, ne tikai spēlē visdažādākos sitaminstrumentus, bet arī māca to darīt dzirdīgajiem – viņa izdevusi 25 solo albumus un pat saņēmusi Grammy balvu. Ar Valsts Kultūrkapitāla fonda atbalstu ARĒNAS raidierakstus zīmju valodā pieejamus padarījusi viena no Latvijā pieredzējušākajām sava aroda meistarēm, surdotulks Rota GULBE.

ARĒNA RUNĀ tiksimies divreiz mēnesī - ARĒNAS mājaslapā un YouTube kanālā. Pirmā sarunā - jau septembrī! Saklausi nākotni!

Projektu atbalsta Valsts Kultūrkapitāla fonds. Pateicamies Latvijas Nacionālajai bibliotēkai par atbalstu raidieraksta tapšanā!

#01 ARĒNA RUNĀ ar Borisu Avramecu

BORISS AVRAMECS, JVLMA profesors, mūziķis, mūzikas pētnieks un mūzikas mīļotājs, ir liela autoritāte studentu vidū, lasa lekcijas daudzās augstskolās, mūzikā darbojies arī kā atskaņotājmākslinieks un komponists… Bet vai ir tādi mūzikas žanri, ko eksperts nepārzina? Kāda mūzika bija aizliegta padomju laikā, ko toreiz studentiem mācīja kā “jauno” mūziku un kur varēja uzzināt, kas notiek ārpasaulē? Kas Borisu mudināja interesēties par laikmetīgo mūziku, kur viņš satika Hārdiju Lediņu un kā viņiem kopā izdevās noorganizēt leģendāro avangarda mūzikas koncertu Mākslas akadēmijā? Vai tas, ka šodien mūzikas ir tik daudz, ir mūsu laika laime vai nelaime? Vai mūzika ir jāskaidro, jāprāto par to vai vienkārši jāklausās?

Sarunu vada komponists ANDRIS DZENĪTIS. Surdotulkojums ROTA GULBE. Kopā ar Borisu Avramecu klausāmies Stīva Reiha (Steve Reich) “Music for Mallet Instruments, Voices, and Organ” (1973).

#02 ARĒNA RUNĀ ar Ievu Salieti

Klavesīniste IEVA SALIETE ir ne tikai izcila baroka mūzikas spēles meistare, bet arī aktīva laikmetīgās mūzikas interprete, kuras meistarība rosina komponistus rakstīt klavesīnam arvien jaunus, modernus skaņdarbus. Kas cilvēkam liek iemīlēt klavesīnu un kā Ieva izvēlējās to par savu instrumentu? Kāpēc klavesīna un klavieru taustiņu krāsas atšķiras, kā skaņo klavesīnu un ko uz klavesīna var nospēlēt? Kā tehnoloģijas ietekmējušas klavesīnista dzīvi, ko jaunu mūzikā vēl var uzrakstīt un ko noteikti nevajag rakstīt klavesīnam?

Sarunu vada komponists ANDRIS DZENĪTIS. Surdotulkojums ROTA GULBE. Kopā ar Ievu Salieti klausāmies Santas Ratnieces “Saline” (“Sālsezers”, 2006).