NO SAY NO WAY. Muzikāla performance vienam izpildītājam

1. novembrī plkst. 17.00 Kultūras telpā 3 māsas

Franču komponista Fransuā SARĀNA (Francois Sarhan) speciāli ARĒNAI tapuša darba pasaules pirmatskaņojums, kurā piedalīsies gan oriģinālā perkusioniste Dženifera TORENSA (Jennifer Torrence, ASV / Norvēģija), gan pats komponists, būdams arī šī uzveduma scenogrāfs. Kompozīcijas atskaņojums būs īpašs ar to, ka Torensa šoreiz neizmantos klasiskos sitaminstrumentus, bet tikai ķermeņa perkusijas jeb body percussion un sadzīves priekšmetus.

NO SAY NO WAY ir stāsts par atturību un vārdos neizsakāmo, par apsēstību un bailēm no neizdošanās. Tā ir ne vien performance, bet arī savdabīga lekcija, kas caur cilvēka ķermeņa un balss radītām skaņām runā par trijstūri – sitaminstrumentu, figūru un simbolu, tā skaistumu, vēsturi, izcelsmi, daudznozīmīgumu un mistisko dabu. NO SAY NO WAY ir arī rituāls, kurā mākslinieks gatavojas uzstāšanās brīdim. No vienas puses to raksturo gluži praktiskas lietas – instrumentu, nošu, krēslu un citu nepieciešamo elementu attiecīga sagatavošana, ko nereti pavada ne tikai fiziskas un mehāniskas darbības, bet arī zināma māņticības deva vai noteikts un gadu garumā izkristalizējies rituāls, no otras puses – tā ir psiholoģiska, intelektuāla un emocionāla nobriešana un koncentēšanās šī stāvokļa sasniegšanai. Bet vēl krietni pirms tam ir publikas acīm un ausīm parasti neredzamā un apslēptā pasaule... Tas ir laiks, kas pilns šaubu, neziņas un baiļu, stāvoklis, ko raksturo neprognozējamas svārstības starp enerģijas uzplūdiem un izsīkumiem, dzīve aizraujošu ideju un ilūziju gūstā, periods, kad izmisīgi tiek meklētas atbildes un risinājumi... Un galu galā uz skatuves daudz kas vai mainīties... Tā ir mistiska vieta... Nav divu identisku priekšnesumu... Un sava loma tajā vienmēr ir arī publikai...

DŽENIFERA TORENSA (Jennifer Torrence) ir solo perkusioniste un kamermūziķe. Dzimusi Atlantā, ASV, šobrīd uzturas gan Skandināvijas valstīs un Lielbritānijā, gan Austrālijā un Jaunzēlandē, kur darbojas arī pedagoģijas laukā. Torensa savā muzikālajā karjerā piedalījusies dažādos starpdisciplināros un starptautiskos projektos, kas apvieno deju, video, teātri, laikmetīgo cirku. Strādājusi kopā ar daudziem slaveniem mūsdienu mūzikas komponistiem - arī Pjēru Bulēzu (Pierre Boulez), Heincu Holigeru (Heinz Holliger), Henriku Helsteniusu (Henrik Hellstenius), Lūisu Nīlsonu (Lewis Nielson), Pēteru Svendsenu (Peter Swendsen), Fransuā Sarānu (Francois Sarhan) un daudziem citiem. Uzstājusies daudzos festivālos: Ultima (Norvēģija), Lucerne Festival (Šveice), Ojai Festival (ASV), Soundways Festival (Krievija), Sounds New (Lielbritānija), Manifest (Francija), GAIDA (Lietuva), Klangspuren (Austrija).
FRANSUĀ SARĀNS (Francois Sarhan) ir franču komponists, kas galvenokārt darbojas teātra, kamermūzikas, kora un elektroniskās mūzikas laukā. Papildus kompozīcijai studējis arī mūzikas teoriju, diriģēšanu un čella spēli. Darbojas arī kā kino un teātra režisors, savu darbu atskaņojumos bieži piedalās arī pats. 2002. gadā izdevniecība Flammarion Parīzē izdevusi arī viņa sarakstīto Mūzikas vēsturi.

Sarāns dzimis 1972. gadā, absolvējis Parīzes konservatoriju. Sadarbojies ar daudziem solistiem un kameransabļiem: Nicolas Dautricourt, Céline Frisch, Noemi Boutin, Bela quartet, François Salque, Alexandre Tharaud, Dimitri Vassilakis, Samuel Favre, Vanessa Wagner, Diotima Quartet, Bela Quartet, Ensemble Modern (Frankfurt), Ensemble Recherche, Ictus Ensemble, Ensemble Intercontemporain, Orchestre Philharmonique de Radiofrance u.c. Viņa darbi atskaņoti daudzos starptautiskos festivālos, tostarp Musica (Strasbūrā), Donaueschingen, Wittener Musik Tagen, Ars Musica (Briselē), Holland Festival, Maerzmusik (Berlinē) u.c. Pēdējo gadu nozīmīgākā sadarbība Sarānam bijusi ar Dienvidāfrikas mākslinieku Viljamu Kentridžu (William Kentridge) projektā Telegrams from the Nose, kurš izrādīts vairāk nekā 30 reizes nozīmīgākajos Eiropas festivālos. Nesen atklāta arī viņa pirmā izstāde Parīzē, kur Sarānu var iepazīt kā video, kolāžu un mākslas grāmatu autoru.