ARĒNA 2015 ieskaņu koncerts SIEVIEŠU DIENA

8. martā plkst.18 Rīgas Latviešu biedrības Zelta zālē

Mūzika, ko rada sieviete. Mūzika, ko atskaņo sieviete. Mūzika, ko piedzīvo sieviete. Mūzika par sievieti. Mūzika sievietei. Un ne tikai sievietei. Tā ir plaša, vairākus gadsimtus un daudzas pasaules valstis aptveroša tēma, kas ir festivāla ARĒNA četrpadsmitās sezonas jaunievedums un ko festivālā iecerēts risināt arī turpmāk, 8. marta koncertus padarot par ikgadēju tradīciju.

Par pirmo idejas Sieviete mūzikā pārstāvi uz ARĒNAS skatuves esam izvēlējušies Irēnu FRĪDLANDI (Irena Friedland, klavieres, Izraēla), kas ir viena no visaugstāk novērtētajām mūziķēm Izraēlā un kas guvusi arī ievērojamu starptautisku atzinību, uzstājoties daudzās pasaules valstīs gan kā pianiste un kamermūziķe, gan kā lektore.

Koncertprogrammai Rīgā pianiste izvēlējusies kompozīcijas septiņās varavīksnes krāsās – septiņu dažādu tautību sieviešu – komponistu darbus, kas aptver laiku no 19. līdz 21. gadsimtam. Blakus apburošiem romantiskā laikmeta mūzikas piemēriem, daudzi no kuriem bijuši nepietiekami novērtēti vai ignorēti - piemēram, vācu komponistes Fanijas Mendelszones (Fanny Mendelssohn) darbi -, bet daži – pat pilnībā aizmirsti - kā franču skaņrades Sesilas Šaminades (Cécile Chaminade) kompozīcijas -, koncertā dzirdēsim arī amerikāņu komponistes Eimijas Bīčas (Amy Beach) un Klāras Šūmanes (Clara Schumann) sacerējumus. Tāpat klausītājiem būs iespēja iepazīties ar pavisam jaunu – 21. gadsimtā sacerētu mūziku – gan izraēliešu mūsdienu komponistes Nāmas Tamiras (Na'ama Tamir), gan latviešu komponistes Indras Rišes un mūsu kaimiņu lietuviešu skaņrades Zitas Bružaites (Zita Bružaitė) darbiem.

IRĒNA FRĪDLANDE ir viena no visaugstāk novērtētajām mūziķēm Izraēlā, kas guvusi arī ievērojamu starptautisku atzinību, uzstājoties daudzās pasaules valstīs gan kā pianiste un kamermūziķe, gan kā lektore. Frīdlandi pazīst klaviermūzikas mīļotāji Beļģijā, Francijā, Somijā, Vācijā, Nīderlandē, Itālijā, Norvēģijā, Zviedrijā, Lietuvā, Krievijā, Vjetnamā un ASV. Mūzikas kritiķi Frīdlandes uzstāšanās sauc par patiesu skaņas izrādi, atzīmē viņas silto un aizraujošo toni un plašo krāsu gammu, ko var saklausīt pianistes spēka un romantiskas uguns pilnajā klavierspēlē.

Par Frīdlandes profesionalitāti var pārliecināties arī trīs kompaktdiskos, kas izdoti Romeo Records un ko augstu novērtējuši tādi prestiži mūzikas žurnāli kā American Record Guide un International Piano, kas atzīmē pianistes izsmalcināto mūzikas izpratni un viņas silto un inteliģento klavieru skanējumu, kas gan ir emocionāli ekspresīvs, taču bez sentimentalitātes vai teatrālisma. Pašai pianistei savā radošajā darbā būtiski šķiet atrast kopsakarību starp skaņu un vizuālajām mākslām. Mijiedarbību starp šīm divām mākslas sfērām viņa tiecas atklāt gan savos koncertos, gan jau 15 gadus lasot lekcijas dažādās pasaules universitātēs.


 .